DE VERKEERDE WEERELT

Titel

De Verkeerde Weerelt

Auteur

Luc van Balberghe

Genre

Historisch toneelstuk in 11 taferelen

Bezetting

17 personages, evt te vertolken door dubbelrollen

Spelduur

110 minuten

Personages

De herder: een symbolische figuur die doorheen het verhaal en het decor dwaalt. Hij draagt een lange mantel, een schaap in de hals met de poten over zijn schouders, een tak als gaanstok die bijna dubbel zo lang is als hijzelf.

Emma van Son: de moeder van Pieter Bruegel I

– De dorpspastoor van Breughel-onder-Son

– Johannes Calvijn

– Griet: ong. 18 jaar oud, dienstmeisje, later de minnares van Pieter Bruegel. Assertief, manipulatief. Bevriend met Jo en Nel.

– Jo: ongeveer 18 jaar oud, dienstmeisje, redelijk naïef, bevriend met Griet en Nel.

Nel: ongeveer 18 jaar oud, dienstmeisje, bevriend met Griet en Jo.

– Kamenier aan het Spaanse hof (edelfigurant)

– Antoine Perrenot de Granvelle: Staatsman in de dienst van de Habsburgers. In Tafereel IV is hij 33 jaar en gekleed als priester in zwarte soutane.  In Tafereel IX is hij 47 jaar en draagt de kleren van de aartsbisschop van Mechelen.

– De secretaris van keizer Karel V

– Jeroom De Cock: ong. 50 jaar. Uitgever van prenten en landkaarten, werkgever van Pieter Bruegel

– Pieter Bruegel: kunstschilder, lang en mager, zijn haren en onverzorgde baard zijn koperrood.

In Tafereel VI is hij 27 jaar oud

In Tafereel IIX is hij 35 jaar oud

In Tafereel IX is hij 36 jaar oud

In Tafereel X is hij 41 jaar oud.

– Klosken en Lamme, twee herbergvrienden van Pieter Bruegel

– Claude de Roissy, bijgenaamd Dorizi, kunsthandelaar uit Mechelen  

– Maria Verhulst, weduwe van Peter Coecke van Aalst en moeder van Maeyken

– Maeyken: 18 jaar, dochter van Maria Verhulst, echtgenote van Pieter Bruegel

De personages kunnen gemakkelijk verdeeld worden als dubbelrollen over minder acteurs/actrices dan er personages zijn.

Locatie en decor

De tijd en de locatie staan telkens bij het begin van elk tafereel aangegeven. Er is ook een apart overzicht dat eventueel in het programmaboekje kan worden gepubliceerd als leidraad voor het publiek.

Het podium is leeg of bevat enkele nietszeggende zetstukken. Hiermee, maar vooral door de juiste belichting, worden zowel een boerenerf, een stadspleintje, een kasteelzaal, een volkse herberg, een schildersatelier als een slaapkamer in een herenwoning gesuggereerd. Uiteraard kan er ook van projectie gebruik worden gemaakt.

Een interessant artikel over de achtergrond en de making off van dit toneelstuk:

http://www.mechelenblogt.be/2019/10/verkeerde-weerelt-zet-eigenzinnige-bruegel-op-planken?fbclid=IwAR1yA3-TTFqf8wock-lINL2RXwc3-yS463UAZLBZkv_GF–t74zR3iK3GMU

 

Over het Stuk

De 16de eeuw. Het hertogdom Brabant strekt zich uit van Brussel over Leuven naar Antwerpen tot Breda en ’s Hertogenbosch. Er heerst welvaart en de bevolking geniet met volle teugen van het leven. De Spaanse overheersing stoort hen nog niet in hun vreugde. De Rooms-katholieke kerk overdrijft echter haar eigenbelang en heerst over de maatschappij. Hervormers zoals Luther en Calvijn vormen daarvoor een bedreiging. De reactie is hard en mondt uit in de niets ontziende inquisitie.

In dit klimaat en tegen deze achtergrond is geen plaats meer voor vrijsprekers, zelfs niet voor kunstenaars. Jeroen Bosch schildert bizarre dromen, vol symboliek, zonder zich echt uit te spreken. In Antwerpen werkt de revolutionaire Pieter Bruegel (de Oude). Hij schildert ogenschijnlijk lieflijke boerentaferelen, maar in werkelijkheid verbergen ze een onverbiddelijke aanklacht.

Humor en symboliek zijn ook vandaag nog de wapens van de nar, waar geen tiran tegen opgewassen is.

Enige gelijkenis met de 21ste eeuw is daarom niet geheel toevallig…

Opvoeringsvergunning en auteursrechten:

Om kennis te maken of een juiste keuze te maken, kan je hier een gratis brochure aanvragen. Bij opvoering is er geen verplichte aankoop van brochures. Auteursrechten worden rechtstreeks met de auteur afgesproken. Geen enkele maatschappij is gemachtigd om als derde auteursrechten te innen voor dit stuk.